مصاحبه ها و یادداشتها

انتشار کتاب فلسفه سیاسی و روش شناسی

این کتاب عمدتاً مجموعه مصاحبه هایی است که در طول فرصت مطالعاتی در ایالات متحده انجام شده است

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب فلسفه سیاسی و روش شناسی با تأکید بر جماعت گرایی و سازه انگاری به قلم سید صادق حقیقت به همت انتشارات کویر به تازگی منتشر شد.

این کتاب مجموعه مطالعات و مصاحبه های نگارنده با متفکران داخلی و خارجی در دو حوزه فلسفه سیاسی و روش شناسی است. تأکید اصلی در این گفت وگوها که عمدتا در فرصت مطالعاتی ۱۳۹۵ -۱۳۹۶ در ایالات متحده انجام شده، دو مکتب جماعت گرایی و سازه انگاری می باشد.

مصاحبه با مایکل والزر، مایکل سندل، امیتای اتزیونی، نیکلاس اونف، سیدحسین نصر و محی الدین مصباحی حاصل فعالیت علمی در این دوره محسوب می شود.

نکته حائز اهمیت این که مهد جماعت گرایان و سازه انگاران، کشور آمریکا است، البته دو مصاحبه (مصاحبه با مصطفی ملکیان و عباس منوچهری) به زمان قبل مربوط می شود.

کتاب حاضر علاوه بر مصاحبه ها، دارای فصولی در معرفی دو مکتب فوق است.

فهرست کتاب عبارت است از:

مقدمه  ۹

درباره جماعت‌گرایی ۱۱

درباره سازه‌انگاری   ۲۹

درباره مصاحبه‌های این مجموعه    ۴۷

مصاحبه با مایکل والزر     ۶۵

مصاحبه با مایکل سندل      ۷۷

مصاحبه با امیتای اتزیونی   ۹۱

مصاحبه با نیکلاس اونف    ۹۹

مصاحبه با محی‌الدین مصباحی      ۱۱۳

مصاحبه با سیدحسین نصر   ۱۶۳

مصاحبه با مصطفی ملکیان  ۱۶۹

مصاحبه با عباس منوچهری ۲۱۳

فهرست منابع ۲۳۳

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم سیدصادق حقیقت آمده است: کتاب حاضر مجموعه مطالعات و مصاحبه ­هایی است که در طول زمان در دو حوزه فلسفه سیاسی و روش­ شناسی، با تأکید بر جماعت ­گرایی و سازه ­انگاری، با صاحب­ نظران انجام شده است. برخی مصاحبه­ ها به مدت­ ها قبل برمی ­گردد که به دلیل اهمیت، در این مجموعه قرار گرفته­ اند. مصاحبه با مایکل والزر، مایکل سندل، امیتای اتزیونی، نیکلاس اونف، سیدحسین نصر و محی­ الدین مصباحی، اما، حاصل فعالیت علمی در فرصت مطالعاتی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ در ایالات متحده محسوب می ­شود.

مهد جماعت­ گرایان و سازه ­انگاران ایالات متحده است. مصاحبه عمیق به انسان این امکان را می­ دهد که با فیلسوف سیاسی یا روش ­شناس وارد لایه ­های عمیق مباحث شود تا بسیاری از ناگفته ­ها را بازگوید. همچنین، این امکان وجود دارد که انتقادات وارده به متفکران به شکل مستقیم و صریح با خودشان مطرح شود، تا ایشان پاسخ مورد نظر را ارائه نمایند. به نظر می رسد، مسائلی که در این مصاحبه ­ها مطرح شده بعضاً از اصل کتب و مقالات ایشان سودمندتر باشد.

جماعت­ گرایی و سازه­ انگاری از جهات مختلف قابل جمع به نظر می­ رسند. به طور مثال، برخی پژوهش­ ها سعی دارند با مفروض گرفتن سیاست جماعت­ گرایانه، از سازه ­انگاری (در معیارهای مؤثر بر سیاست­ های مربوط به مهاجرت و پناهندگی) نیز بهره گیرند. سازه ­انگاری مکتبی گشوده نسبت به دیگر روش ­ها تلقی می ­شود. مهم ­تر آن که نیکلاس اونف هم پدر سازه ­انگاری است، هم خود را مثل مایکل سندل، جان پوکاک و کوئنتین اسکینر جمهوری‌ گرا می­ داند. نوفضیلت­‌گرایی (احیای فضیلت­ گرایی ارسطویی) مفهومی مهم در این بین محسوب می ­شود. جمهوری ­گرایی به جماعت گرایی نزدیک، و- لااقل در قرائت اونف- ناقد لیبرالیسم است.

از دیدگاه اونف، هم سازه­ انگاری و هم جمهوری­‌گرایی قادرند دو مکتب اصلی روابط بین ­الملل- (نو)لیبرالیسم و (نو)واقع‌­گرایی- را به چالش بکشند. جمهوری ­گرایی حتی از نظر زمانی بر دو رقیب خود تقدم دارد. او در کتاب میراث جمهوری گرایی در روابط بین­ الملل، معتقد است از ارسطو تا گروسیوس، مونتسکیو و کانت شاهد پی­گیری اهمیت مفاهیمی همچون «جمهور» و «خیر عمومی» بوده ­ایم.

وی جمهوری ­گرایان را به دو نوع تقسیم می­ کند: جمهوری­ گرایان قاره ­ای و جمهوری­ گرایان آتلانتیک. گروه اول معتقدند حقوق طبیعی مردم و دولت­ هایشان را در جامعه بین ­الملل به هم پیوند می­ دهد، در حالی که گروه دوم بر آنند که حقوق موضوعه (اثباتی) و موازنه قدرت سازوکارهای تحقق چنین وظیفه ­ای قلمداد می‌شوند.

کتاب فلسفه سیاسی و روش شناسی با تأکید بر جماعت گرایی و سازه انگاری تألیف دکتر سید صادق حقیقت عضو هیأت علمی دانشگاه مفید به همت انتشارات کویر به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر شد.

1311 مرتبه بازدید
در حال ارسال...