مصاحبه ها و یادداشتها

همایش چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران

مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دارای مراتب بوده، و بین صفر و یک قابل تحلیل نیست

باسمه تعالی

مردم سالاری دینی در ایران

(همایش چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، 8 آوریل 2019)

1- مفاهیم: مردم سالاری یا دموکراسی. دین و اسلام.

2- امکان جمع مردم سالاری و دین: چون: الف- مدلهای مختلف مردم سالاری وجود دارد؛ ب- قرائتهای مختلفی از دین امکان پذیر است؛ ج- دموکراسی می تواند روشی یا محتوایی باشد؛ د- دموکراسی دارای درجه است.

3- کامیابیهای مردم سالاری دینی در ایران: مدلی بدیع در جهان ارائه داده. ریشه آن را باید در زمان مشروطه و نایینی جست که بین مفاهیم مدرن و سنت نسبت برقرار کرده است. بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند. اقلیتهای دینی و غیردینی در شرایط خوبی قرار دارند. نظریه رهبری مذهبی. امام خمینی: میزان رأی ملت است.

4- چالشهای مردم سالاری دینی در ایران: الف- مفهوم مردم سالاری مشخص نیست که همان دموکراسی است یا مفهومی در درون سنت است. ب- هر قرائتی از دین با دموکراسی جمع نمی شود. ج- در عمل، دموکراسی در ایران فراز و نشیب داشته است.

5- نتیجه: دموکراسی کم ضررترین نوع حکومتهاست؛ و بادین می تواند جمع شود. مردم سالاری در ایران هم دارای کامیابی بوده، هم چالشهای نظری و عملی داشته است. مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دارای مراتب بوده، و بین صفر و یک قابل تحلیل نیست. علاوه بر آن، دورانهای مختلف در طول چهل سال شاهد فراز و نشیب مردم سالاری بوده است.

 

1297 مرتبه بازدید
در حال ارسال...