مصاحبه ها و یادداشتها

دوره کوتاه مدت شیعه شناسی در دانشگاه ادیان

دوره کوتاه مدت بین المللی شیعه شناسی جمعی از علاقه مندان کشورهای مختلف را گرد هم آورد

گزارش دانشگاه ادیان و مذاهب (http://urd.ac.ir/fa/cont/1146)

دوره آکادمیک کوتاه مدت شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب ویژه اساتید و دانشجویان خارج از کشور همراه با خرسندی و رضایت پژوهشگران شرکت کننده در آن که از دوازده کشور امریکایی و اروپایی بودند به پایان رسید. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، دوره کوتاه مدت شیعه شناسی در این دانشگاه که از روز شنبه 16 اسفندماه آغاز شده بود پس از یک هفته برگزاری کلاس های تئوریک پایان یافت و یک هفته دیگر نیز شرکت کنندگان به شناخت محیطی از فرهنگ و آداب و رسوم تشیع در شهرهای اصفهان و تهران پرداختند.

در این دوره تخصصی بین المللی که با شرکت پژوهشگران، دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه از ده کشور امریکایی و اروپایی نظیر امریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، اسلواکی، گرجستان، جزیره موریس و لبنان تشکیل شد، مهمترین سرفصل های تاریخی و اعتقادی تشیع از جمله تاریخ شکل گیری، جغرافیای جمعیتی، مبانی کلامی، اعتقادی و الهیاتی و نیز دیدگاه ها و دکترین سیاسی تشیع با حضور استادان زبده حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این دوره که از میان پژوهشگران علاقه مند به شناخت تشیع و از طریق رایزنی دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه های خارجی طرف همکاری و نیز میهمانانی که تا کنون از این دانشگاه بازدید داشته اند شناسایی و انتخاب شده بودند به ترتیب و طی شش روز و هر روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و به ترتیب از ساعت 10 الی 12 و 14 الی 16 به ترتیب زیر در کلاس های تئوریک شرکت داشتند:

روز اول که مصادف با شنبه 16 اسفندماه بود به تاریخ تشیع اختصاص داشت. شرکت کنندگان در این روز و در نوبت بعدازظهر با سخنرانی دکتر حمیدرضا شریعتمداری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با «خاستگاه تشیع» آشنا شدند. بازدید از منزل تاریخی حضرت امام خمینی در قم از برنامه های فرهنگی روز اول بود که با توضیحاتی که کارشناس این مجموعه به حاضران داد بسیار مورد استقبال میهمانان قرار گرفت.

در روز دوم، 17 اسفند، «روش شناسی شیعه» موضوع مطالب آموزشی بود که در نوبت صبح دکتر محمدعلی شمالی رئیس مرکز مطالعات اسلامی در خصوص «منابع تفکر شیعه» و «شیعه و عقلانیت» به ارائه سخنرانی پرداخت.  بعدازظهر روز دوم نیز به مقوله «مرجعیت دینی و اجتهاد» اختصاص داشت که دکتر ابوطالبی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ارائه دهنده سخنرانی بود. در بخش برنامه های فرهنگی اجتماعی روز دوم نیز زیارت حرم حضرت معصومه برنامه ای بود که بسیار مورد استقبال دانشجویان و پژوهشگران خارجی قرار گرفت.

هجدهم اسفند، سومین روز دوره تخصصی بین المللی شیعه شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب به موضوع «دکترین شیعه و اعتقادات مشترک (با تسنن)» مربوط بود. در این روز و در نوبت صبح خانم دکتر پورمحمدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص «اصل توحید» به ارائه سخنرانی پرداخت و در نوبت عصر نیز دکتر دانشور اصول «نبوت و معاد» را با ارائه سخنرانی تشریح کرد. بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی از برنامه های فرهنگی این روز بود.

در روز چهارم مصادف با 19 اسفند، دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند به تشیع در دانشگاه ادیان و مذاهب با «دکترین شیعه واعتقادات اختصاصی تشیع» آشنا شدند که در نوبت صبح اصل «عدل» با سخنرانی دکتر فنایی و در نوبت عصر اصل «امامت» با سخنرانی دکتر توران از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه شد. بازدید از مسجد مقدس جمکران و کوه خضر همچنین بازدید بانوان گروه از جامعه الزهرا از برنامه های فرهنگی اجتماعی روز چهارم این دوره بود.

«آینده شناسی شیعه» موضوعی بود که در روز پنجم این دوره، 20 اسفند، پیرامون آن بحث شد که در نوبت صبح به « دکترین مهدویت » اختصاص داشت و دکتر سید رضی موسوی گیلانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب آن را ارائه کرد. عصر روز پنجم نیز دکتر سید صادق حقیقت از اعضای هیات علمی دانشگاه مفید در موضوع «تفکر سیاسی شیعه» به ارائه سخنرانی پرداخت:

Shii Political Thought

Aims of the course

A Classification of Shii Political Thought- 
 Main Islamic issues according to different readings- 
 Definitions
A Typology of Shii Thought
Political Islam and Non-political Islam
A Typology of Shii Political Thought
Shiism and Secularism 
Imam khomeini & Wilayat al-Faqih
Faqih’s Authority
Shiism, Democracy & Human Rights

 


2506 مرتبه بازدید
در حال ارسال...