وحدت جهان اسلام
راهنما |
مشاور |
دانشجو |
دانشگاه |
تاریخ دفاع |
حقیقت |
موثقی |
ناصرخاکی |
مفید |
90/10/28 |
چکیده:
این تحقیق با عنوان وحدت جهان اسلام در گفتمان اسلامگرایی معاصر به منظور بررسی و فهم نحوه معنایابی نشانه وحدتِ جهان اسلام در گفتمان اسلامگرایی معاصر در سه بخش سامان یافته است. در بخش نخست با عنوان کلیات، ابتدا به بررسی روش تحلیل گفتمانی لاکلا و موف و امکان و نحوه کاربرد آن در این تحقیق پرداخته شده و سپس موضوع وحدت جهان اسلام در تاریخ سیاسی معاصر مورد بررسی قرار گرفته است تا بدين ترتيب مقدمات اولیه برای انجام تحقیق فراهم آید. در بخش دوم با عنوان نظام معنایی گفتمان اسلامگرایی، ضمن توجه به نحوه شکلگیری گفتمان اسلامگرایی، به صورت تفصیلی نظام معنایی گفتمان اسلامگرایی در قالب دو خرده گفتمان اسلام سیاسی(نوگرا و اصولگرا) و اسلام غیر سیاسی(شریعتگرا و سنتگرا) مورد بررسی قرار گرفت تا با شناخت نظام معنایی هریک از خرده گفتمانهای اسلام گرا شرایط لازم برای فهم نحوه مفصلبندی نشانه وحدت در هریک از آنها فراهم آید. در نهایت در بخش سوم پس از حصول مقدمات لازم به بررسی نحوه مفصلبندي و معنایابی نشانه وحدت در هریک از گفتمانهای اسلامگرا پرداخته شده است.
با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان گفت که گفتمان اسلامگرایی در دوره معاصر، در غیریت با گفتمان سکولاریسم شکل گرفت و در بطن خود دارای چندین خرده گفتمان گشت. هرچند تمام اين خرده گفتمانها حول نشانه مركزي اسلام شكل گرفتهاند اما با توجه به مفصلبنديهاي صورت گرفته در آنها، هريك تصور خاصي از اسلام و مشكلات جهان اسلام داشته و متناسب با نظام معنايي خود براي پيشرفت جهان اسلام اسطوره خاصي را ارائه كردهاند. در اين ميان نشانه وحدت نیز متناسب با نظام معنایی هريك از گفتمانهاي اسلامگرا، مفصلبندی شده و معنا یافته است. در گفتمان اسلام سياسي، اصولگرايان نشانه وحدت را به شكل وحدت رهبري و خلافت معنا دادهاند. نشانه وحدت در گفتمان اصولگرايي فاقد تحول معنايي خاصي بوده و وحدت جهان اسلام در شكل خلافت گسترده و فراگير در سطح جهان اسلام و شكلگيري يك حكومت فراگير معنا گشته است. در گفتمان نوگرايي هرچند وحدت رهبري مطرح شده ولي به تدريج با مفصلبنديهاي جديد رخ داده در آن، نشانه وحدت نيز دچار تحول معنايي گشته و در قالبهايي چون وحدت دولتهاي اسلامي، شكلگيري سازمانهاي بينالمللي اسلامي و در نهايت وحدت امت اسلامي با كمك مفاهيمي همچون شورا معنا يافته است. در گفتمان اسلام غيرسياسي، شريعتگرايان نشانه وحدت را در شكل تقريب بين مذاهب اسلامي مفصلبندي نمودهاند. در خرده گفتمان سنتگرايي نيز نشانه وحدت متناسب با نظام معنايي آن در شكلي غير سياسي و متاثر از مفاهيم سنتي، به صورت وحدت متعالي اديان مفصلبندي گشته است. به اين ترتيب ميتوان گفت كه وحدت جهان اسلام در گفتمان اسلامگرايي به اشكال مختلف مفصلبندي شده و داراي معنايي واحد نميباشد.