پایان نامه های ارشد

اندیشه سیاسی شبستری

راهنما

مشاور

دانشجو

دانشگاه

تاریخ دفاع

 میرموسوی

 حقیقت

 عبدالرضا ملوندی

 مفید

 شهریور 89

چکیده:

به نظر شبستری دین‌شناسی باید با روش علمی قابل قبولی صورت بگیرد مثلاً با روش پدیدارشناسی، دین اسلام به صورت یک پدیدار مطالعه شود و ذاتی و غیرذاتی آن تفکیک شود. هم چنین براساس رهیافت‌های هرمنوتیک امروز این موضوع مطرح است که معرفت‌ دینی ما در واقع تفسیر ما از کتاب و سنت است و نه خود کتاب و سنت.همچنین، شبستری مفروضات نظریه ولایت فقیه را از اساس نادرست قلمداد کرده‌است، ازجمله این مفروض را که حکومت یک موضوع فقهی است و تکلیف آن را باید فقه معین کند. به نظر وی، موضوع حکومت همانند عدالت یک موضوع سیاسی ـ عقلانی است که تکلیف آن باید در فلسفه سیاسی و با تدابیر عقلانی معین شود. از آنجا که فلسفه سیاسی تحت تأثیر علوم و معارف بشری هر عصر متحول می‌شود، شکل و ساختار حکومت نیز تحول می‌یابد. به نظر وی، هیچ اسوه فراتاریخی برای عدالت و حکومت وجود ندارد و هر کسی اسوة عدالت زمانه خویش است. پیامبر اسلام و امام علی (ع) نیز اسوة عدالت در عصر خود بودند و هرگز نباید آنها را «مافوق انسان» و یا در شرایط «مافوق اجتماعی ـ تاریخی» تصور کرد.

2199 مرتبه بازدید
در حال ارسال...