پایان نامه های ارشد

ظرفيت سنجي دموكراسي در افغانستان

راهنما

مشاور

دانشجو

دانشگاه

تاریخ دفاع

 حقيقت

 ميرموسوي

 عبدالقیوم ترابي

 مفيد

 88/10/27

چکیده:

افغانستان پس از اجلاس بن دوباره در مسیر دموکراسی قرار گرفته است. تاسیس نهاد های مدرن و تصویب قانون اساسی زمینه را برای تشدید و سرعت بخشیدن به فرایند دموکراتیک شدن افغانستان فراهم نمود،اما وجود نهادهای سنتی و فرهنگ سیاسی سنتی عموما موانعی جدی در مسیر روند دموکراتیک شدن افغانستان محسوب می گردد.

در حوزه فرهنگی وجود نهادهای سنتی مانند سنت جرگه ها و فرهنگ قبیله ای و قومی فضای عمومی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و مانع از رشد و توسعه نهادهای دموکراتیک و در نتیجه شاخص های فرهنگی دموکراسی می گردد. در حوزه سیاسی نیز علی رغم تغییرات حاصله در فضای سیاسی موجود پس از اجلاس بن فرهنگ سیاسی جامعه افغانی تغییر چندانی نداشته و تحت تاثیر فرهنگ سنتی سعی در ارایه و تثبیت مدل سنتی از فرهنگ سیاسی دارد که با شاخص های سیاسی دموکراتیک تناقض داشته و روند دموکراتیک را با اخلال مواجه نموده به تا خیر می اندازد.

نتایج تحقیق نشان می دهد رشد شاخص های دموکراسی در افغانستان به صورت پروژه ای نبوده و پروسه ای زمان بر و چند مرحله ای است.در گام نخست افزایش سطح سواد و آموزش عمومی و نشان دادن مزایای ملموس عناصر دموکراتیک به مردم افغانستان باعث دل کندن ایشان از شاخص های سنتی فرهنگی و سیاسی گردیده زمینه را برای رشد شاخص های دموکراتیک فراهم می نماید.

2073 مرتبه بازدید
در حال ارسال...