عقل و عشق در کربلا

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم در برنامه تعزیت آفتاب:

عقل و عشق در کربلا 

 کاشان نیوز: دومین شب از برنامه تعزیت آفتاب، شام‌گاه یک‌شنبه ۱۵ آذرماه در مسجدالحسین (میرنشانه) با سخن‌رانی «سید صادق حقیقت» با موضوع «عقل و عشق در کربلا» برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، سخنان خود را با طرح این پرسش محوری که آیا عقل توانایی سوال‌کردن درباره واقعه عاشورا را دارد آغاز و سپس با چند پرسش در باره ماهیت قیام امام حسین، صلح امام حسن و تفاوت این دو رفتار، محور سخنان خود را بر پاسخ به این پرسش‌ها قرار داد.

وی در ادامه به پرسش «جابر انصاری» از امام حسین اشاره و تصریح کرد: جابر انصاری با درک زمان پیامبر و ۵ امام معصوم، باز هم این سوال برایش پیش آمد که چرا امام حسین بیعت نکرد ولی برادرش صلح کرد؟ و جواب شنید که درست است که هردو امام هستند ولی شرایط باهم فرق دارد. امام حسن زمان معاویه‌ای بود که به ظاهرسازی مشهور بود و فرماندهان امام حسن را مرعوب خود کرد و صلح‌نامه‌ای که به ظاهر به نفع امام حسن بود را جلوی رویش گذاشت و امام حسن بین سه راه جنگ و ذلت و صلح راه سوم را پذیرفت، ولی امام حسین فقط دو راه داشت چرا که یزید فقط به فکر بیعت گرفتن و مشروعیت دنبال این بیعت بود و غیر از آن جنگ و کشتار، هیچ راه سومی نگذاشت، در حالی که امام حسین در کربلا ۵ بار در خواست کرد که برگردد ولی با مخالفت طرف مقابل روبه رو شد.

«حقیقت» در ادامه با خواندن چند نمونه شعر درباره‌ی عاشورا به این مسئله اشاره کرد که عشق یعنی فرط محبت و وقتی در محبت به معشوق غرق شوی در آن فانی و باقی می‌شوی. عشق هسته‌ی شریعت است. اگرجه پوسته از هسته محافظت میکند، ولی قیمت اصلی را هسته دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، در ادامه برنامه و در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سؤالی در مورد پیاده‌روی اربعین، قمه‌زنی و صدای سگ در آوردن تاکید کرد: پیاده روی اربعین در دین رد نشده و نمیشود خرافه حساب کرد چون ثواب زیادی دارد. ولی قمه‌زنی و ادای حیوان درآوردن به تعبیر مرحوم «دولابی»: امام حسین طرفدار عاقل می‌خواهد نه کسی که ادای سگ در بیاورد. و ما اگر فقط از خود سوال کنیم افرادی که این کار را می‌کنند، از قشر تحصیل‌کرده و متفکر هستند یا بی‌سواد، خود به خود جواب سوال‌ِمان را داده‌ایم.

ویژه‌برنامه تعزیت آفتاب بیش از یک دهه توسط کانون فرهنگی امام حسین (ع) میرنشانه، با نگاهی نو و متفاوت به حادثه عاشورا هرسال برگزار می‌شود.

2035 مرتبه بازدید
در حال ارسال...